Ruim 530 mensen wonen in het Ridderschapkwartier in 130 panden. Daarvan zijn er ongeveer 280 tussen de leeftijd van 18 en 30 jaar!
Bij het CBS was de volgende buurtinformatie van de Breedstraat en Plompetorengracht tot voor kort overzichtelijk te vinden:
Het CBS verschaft de cijfers uit haar enorme schat aan openbare data. Bovenstaande zijn overigens uit 2007. Nu is het minder overzichtelijk op de site van CBS te vinden.
Bij het CBS was de volgende buurtinformatie van de Breedstraat en Plompetorengracht tot voor kort overzichtelijk te vinden:
(Door een klik op het plaatje te vergroten)
|
Het CBS verschaft de cijfers uit haar enorme schat aan openbare data. Bovenstaande zijn overigens uit 2007. Nu is het minder overzichtelijk op de site van CBS te vinden.
Cijfers spreken niet voor zich, pas in vergelijking met andere cijfers kan het duidelijker worden. In deze buurt is het aantal alleenstaanden erg hoog, er zijn verhoudingsgewijs minder kinderen en ouderen. Dat zijn een paar afwijkende cijfers van deze buurt ten opzichte van de stad. Een hele geruststelling is het lage autobezit. De fiets, de benenwagen, de deelauto’s en het openbaar vervoer werken blijkbaar goed in de binnenstad.
Het CBS geeft vooral harde data. Wat vinden wij van het wonen in de binnenstad, hoe ervaren wij onze woonomgeving? Sinds jaren vindt ook onderzoek plaats naar de leefbaarheid. De Nederlandse wijken en buurten worden gemeten en vergeleken. Op deze manier is de aandacht op bijvoorbeeld de probleemwijken gericht.
Hoe zit dat met het Ridderschapkwartier? Cijfers zijn beschikbaar voor de Breedstraatbuurt-Plompetorengracht, voorheen wijk H en nog eerder ‘Bloedkuyl’ geheten.
Leefbaarheid is vertaald naar een aantal thema’s: kwaliteit van huizen, woonomgeving, voorzieningen, bevolkingssamenstelling, sociale samenhang en veiligheid. Nu scoort de binnenstad uitstekend, maar het kan in 2018 nog beter.
De score wordt onderuit gehaald door de ervaren veiligheid en fysieke omgeving. Om de leefbaarheid te vergroten moet de aandacht dus daarop gevestigd worden. Met een paar ingrepen kan dit overigens al een stuk verbeterd worden. Een voorzet c.q. enkele suggesties:
- het verplaatsen van de vier coffeeshops, door het veroorzaken van teveel ‘traffic’;
- verkeer, inclusief fietsverkeer in woonstraten zo terugdringen dat gezinnen met kinderen in de buurt blijven wonen;
- het gebiedsverbod voor ‘bepaalde’ activiteiten van de Breedstraat uitbreiden tot en met de Voorstraat, de Wittevrouwenstraat en vooral het Lucasbolwerk (uitgevoerd in mei 2012);
- autoverkeer verder ontmoedigen door volledig afsluiten van de Wijde Begijnestraat en de Plompetorengracht naar de Breedstraat en omgeving (redelijk uitgevoerd in 2020);
- stoepen verbreden en parkeerplaatsen voor auto's vervangen door fietsrekken voor bewoners (deels uitgevoerd in 2020);
- meer buurtstallingen voor fietsen te realiseren;
- in elke straat op z'n minst bloemperken, boomspiegels beplanten of bomen plaatsen, meer geveltuintjes in de woonstraten (sinds 2020 enkele plaatsen meer in de Wittevrouwenstraat);
- bolwerk Wolvenburg openstellen voor de buurt en als groene long inrichten.
.