De garage was lang het adres voor het huren van een auto. Nu is Kushiin een ontspannen gelegenheid voor lunch en een goede koffie.
In 2016 is het garagepand met bovenwoning omgebouwd naar wooneenheden en café. Kushiin is elke dag open.
In 2016 is het garagepand met bovenwoning omgebouwd naar wooneenheden en café. Kushiin is elke dag open.
De familie Ton heeft het op de hoek gevestigde garagebedrijf in 1935 overgenomen. De familie verhuurde er al sinds 1929 automobielen.
Vader Wouter Ton noemde het toen garage 'Plompetoren'. Al snel daarna zet zoon Willem Hendrik Ton op het raam Willem Ton. Het garagebedrijf verhuurt vooral automobielen, voert reparaties uit en
heeft een tankstation. De auto kan desgewenst met chauffeur worden
verkregen.
Luxe automobielen zijn in trek, 6-persoons wagens, convertibles etc. Een Amerikaanse Studebaker-Rockne bijvoorbeeld, ook leuk om zelf in te rijden. Het echtpaar Ton gaat er mee op vakantie naar Frankrijk, België en Duitsland. Dat gaat niet meer als het gezin compleet is. Na de oorlog wordt een nieuwe vloot wagens aangeschaft, Skoda's 1102 naast de Citroen Traxion, later ook Renaults, de VW Kever en vooral VW busjes.
Zoon Willy Ton komt ook in de zaak. Na zijn opleiding als plaatwerker, deels in Duitsland, volgt een werkjaar bij de fabriek van Panhard in Frankrijk. In de werkplaats van Panhard werkt Willy vooral aan de bouw van racewagens van dit merk.
Luxe automobielen zijn in trek, 6-persoons wagens, convertibles etc. Een Amerikaanse Studebaker-Rockne bijvoorbeeld, ook leuk om zelf in te rijden. Het echtpaar Ton gaat er mee op vakantie naar Frankrijk, België en Duitsland. Dat gaat niet meer als het gezin compleet is. Na de oorlog wordt een nieuwe vloot wagens aangeschaft, Skoda's 1102 naast de Citroen Traxion, later ook Renaults, de VW Kever en vooral VW busjes.
Studebaker-Rockne - in 1935 verhuurd in de Ridderschapstraat |
Terug in Nederland laat het idee van een racewagen hem niet los. In het garagepand is alles beschikbaar, naast gereedschap ook voldoende materiaal om carrosserieën te maken. Er is ook genoeg ruimte om zelf een kleine tweezitter te bouwen. Medio jaren 1950 is het zover. Met als basis een Panhard Dyna uit 1950 bouwt Willy de carrosserie zelf. Een test moet uitwijzen of er in geracet mag worden, de 2-cilinder motor is daarvoor geen belemmering.
Hij krijgt in 1955 de goedkeuring van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Een reis naar Italië volgt.
In de Panhard Dyna Buggy, inmiddels meer dan zestig jaar oud, rijdt een nieuwe eigenaar nog regelmatig.
Terug naar Ton's Autoverhuur, deze gaat namelijk al die tijd rustig voort met de verhuur van auto's. Dat stopt in 1969, zelfs het Volkswagenbusje wordt te weinig gehuurd. Een periode volgt het dealerschap van Mazda. Dit merk begon in 1968 op de Nederlandse markt. De garage eindigde als reparatie- en onderhoudswerkplaats.
Willy Ton in de Panhard Dyna Buggie door Italië medio 1950 |
Panhard Dyna Buggy, foto Wim Boers |
Terug naar Ton's Autoverhuur, deze gaat namelijk al die tijd rustig voort met de verhuur van auto's. Dat stopt in 1969, zelfs het Volkswagenbusje wordt te weinig gehuurd. Een periode volgt het dealerschap van Mazda. Dit merk begon in 1968 op de Nederlandse markt. De garage eindigde als reparatie- en onderhoudswerkplaats.
Willy Ton was een rustige man die graag met gezelschap om hem heen met auto’s bezig is. Vele jaren gaf hij gelegenheid aan zijn vriend Peter Sepers, met zijn oude Saab's, en studenten om te klussen in zijn garage. In de showroom stond vaak een showmodel voor hobbyisten. Dat stopte bij zijn overlijden eind 2008.
De showroom heeft inmiddels een andere bestemming. De familie had er enkele jaren kinderwinkel Bonnies, Puschkin zat er van 2016 tot 2021. Ga er nu na Kushiin voor een lunch, goede koffie of biertje
Garagebedrijf Willem Ton en zn. in 1964 (HUA 126159), verhuur van automobielen, ook Volkswagenbusjes! |
Het pand is uit 1911 en gebouwd voor fiets- en autofabriek Immink. Het pand is een gemeentelijk monument.
.