Een straat dwars door het kloosterterrein

Woningschaarste is van alle tijden en bouwen buiten de stadsmuren gaat niet. De stad gaat op zoek naar te bebouwen grond.

Waarom Utrecht niet groeide in de Gouden Eeuw

In de Gouden Eeuw groeien vrijwel alle steden. Dat heeft vooral met de handel over zee te maken. Waarom groeit Utrecht niet in de Gouden Eeuw? 

De tram door de Wittevrouwenstraat

In 1878 gaat de stad Utrecht over op modern vervoer: het trekken van een koets op rails door paarden, ofwel de paardentram.

Utrechtse stadsmuren en torens bij de Wittevrouwenpoort

Eén van de vier toegangen tot de stad is de Wittevrouwenpoort. Bescherming van de stad was nodig. Waaruit bestond deze?

Herbergier van de “Spruyt van Orange”

Naast de Wittevrouwenpoort staat een 'meeting place'. De herberg is er voor het afronden van een deal of het wachten op een gast.

Woningbouw na 1615 in de Molenstraat

De nonnen van het klooster maken plaats voor burgers. Aan beide zijden van de steeg komen kleine huizen te staan.

De politieke gevangene van PI Wolvenplein

Domela Nieuwenhuis wordt in 1866 veroordeeld voor een artikel in zijn blad ‘Recht voor Allen’. Na een triomftocht door Nederland komt hij aan bij gevangenis Wolvenplein.

Het meest verbouwde huis van de buurt

Bij de aanleg van de straat in 1664 is oudere bebouwing van een klooster gesloopt. Op nr. 16 werd een huis gebouwd. Na een lange reeks verbouwingen zijn daarvan geen sporen meer te vinden.

Boef bouwt gevangenis

In 1810 zijn er twee stedelijke gevangenissen: het tuchthuis en het stadhuis. Het stadhuis sluit in 1824. Dan resteert het oude tuchthuis, tot Boef een nieuwe bouwt.

Papiervondst in de Ridderschapstraat

Bij een jarenlange restauratie wordt een vondst gedaan: proppen papier. Het leidt tot een bijzonder verhaal over een horlogemaker en een exploiteur. 

Het Wolvenhof op historische grond

De bouw van het Wolvenhof start in 2004. Gesloopt is de school voor Apotheker assistenten. Archeologisch onderzoek bevestigt vermoedens over het verleden.

Utrecht: het ontstaan van de stadsmuren en stadspoorten

Utrecht krijgt in 1122 stadsrechten en het recht om zich te verdedigen. Pas midden veertiende eeuw ontstaan de stadsmuren.

Kleding en mode in de 19e eeuw

In de 19e eeuw wordt kleding enigszins betaalbaar. Tot die tijd is wol de basisstof, traditioneel qua model en kleur. Katoen maakt dat allemaal anders.

Wittevrouwenstraat 10: een aanzienlijk huis voor adellijke bewoners

Nieuwe huizen worden pas in de dertiende eeuw gebouwd. Het Wittevrouwenklooster staat grond af en houdt er een jaarlijkse vergoeding aan over.

De Milan en Krieckx: een familielegende

Johanna del Corne geeft 28 jaar lang leiding aan de Bank van Lening in de Zwaansteeg. De familie woont op de gracht.

Dees in de bloeitijd van de fotografie

In een nieuw pand vestigt zich een fotograaf. Hij maakt er de Tweede Wereldoorlog mee. Nu is Pampalini er gevestigd, een relaxte lunchroom.

Villa Plompetorenbrug

De Plompetoren, stadsmuren en aanpalende huizen zijn gesloopt in 1835. Tien jaar later koopt fabrikant Hoogeveen de strook grond tussen de Plompetorenbrug en bolwerk Wolvenburg.

Verhuisbedrijf Van der Leun in de Molenstraat


In de Molenstraat staat een particulier koetshuis met stallen leeg. De eigenaar besluit in 1907 tot verhuur aan een sleper. 

Een koetshuis wordt Garage U.T.A.M.

Garage U.T.A.M. vervangt in 1917 een koetshuis met stallen uit 1664. Het wonen op de gracht verandert in bedrijvig Utrecht.
 

Warenhuis Roos & Van der Kolk

Roos & Van der Kolk koopt in 1914 Wittevrouwenstraat 10. Het warenhuis begint er een derde zaak, na Rotterdam en Den Haag.

Het koetshuis in de Molenstraat

Aaneengesloten stonden de kameren tot de voormalige wal. Zeven huizen worden in 1884 vervangen door een koetshuis. Het staat er nog steeds.

Consoles en begroeiing aan de gracht

Aangelegd als een luxe woongracht vormen de Nieuwegracht, de Drift en de Plompetorengracht één doorgaand geheel. 

Mozaïek en terrazzowerk uit de Wolvenstraat

Carlo Francesco Fiscalini is mozaïekwerker en schoorsteenveger en op zoek naar werk. Dat werk vindt hij in Utrecht.

Van Diendersteeg naar Wolvenstraat en Wolvenplein


In de Vossen- of Diendersteeg was lange tijd een politiepost in de Plompetoren en zijgebouwen gevestigd. De dienders woonden ernaast.

Uitbesteden van de was: wasserijen

De was op maandagochtend in de tobbe op straat of door personeel op de achterstraat met heet water van de waterverkoper? Wasserijen zijn er ook.

Lakmoesfabrieken, wat zijn dat?

Illustratie Louis Radstaak
Op bolwerk Wolvenburg stond een lakmoesfabriek. Een concurrent mag elders geen nieuwe fabriek beginnen. 

Wegen, diensten en het milieu

Wegen, diensten, milieu: wegverharding, telefoon, gas, riool etc. Wanneer kwam het en wie betaalde?

De tuinmuur van het Wittevrouwenklooster

De laatste delen van het Wittevrouwenklooster verdwenen in 1829. In de buurt dateert alleen nog een tuinmuur uit de kloostertijd.
 

Haven Wolvenburg wordt 'List en Bedrog'

De welvaart groeit spectaculair door de scheepvaart. Alleen Utrecht blijft achter. Kan toegang naar zee verandering brengen?

Molenstraat: een straat voor de smeden

Een smid heeft niet veel ruimte nodig, een kleine plaats is genoeg voor het smidsvuur en natuurlijk de blaasbalg. Maar zo weinig?